Monday

Sensitiviti politik global kalangan umat Islam masih rapuh

KELUHAN mengenai ketidakprihatinan rakyat Malaysia dalam kempen memboikot produk Amerika Syarikat (AS) dan Israel memberi satu tamparan hebat betapa rapuhnya sensitiviti umat Islam dalam senario politik antarabangsa.

Hakikatnya, sensitiviti kita mengenai nasib umat Islam di Palestin masih boleh diragui jika diukur melalui usaha untuk memboikot barangan Israel dan AS. Setiausaha Gabungan Badan NGO Malaysia, Mohd Jurit Ramli menyatakan kekecewaan situasi ini (Utusan Malaysia, 19 Januari 2009).

Bagi rakyat Malaysia, mahupun di kalangan umat Islam khasnya, sambutan dingin untuk menyertai kempen tersebut sememangnya mempunyai seribu satu alasan yang akhirnya menunjukkan kita sebenarnya tidak merasai betapa azabnya peperangan.

Mungkin juga kita begitu dangkal mengenai hal ehwal antarabangsa apatah lagi perkara-perkara yang menyentuh kepentingan ummah seperti fakta-fakta ekonomi dan kedudukan umat Islam berbanding penganut agama lain.

Meskipun kutipan derma atau sumbangan kewangan terus menjadi petunjuk keprihatinan kita namun usaha itu perlu digembleng bersama-sama dengan perancangan yang berbentuk jangka masa panjang. Umpamanya kutipan dana untuk Palestin semakin meningkat tetapi ia belum dapat membuktikan pakatan sesama umat Islam dalam memerangi Israel yang sepadu sifatnya.

Bukan menafikan sumbangan ikhlas rakyat Malaysia, tetapi masih ada ruang-ruang yang kelihatan masih perlu diisi dengan pakatan umat Islam agar memberi pengajaran kepada sesiapa sahaja yang cuba menindas umat Islam dengan sewenang-wenangnya.

Tun Dr. Mahathir Mohamad mencadangkan agar kita memboikot barangan Israel, jangan membeli senjata AS dan menyeru agar negara-negara Islam bersatu untuk tidak lagi menggunakan mata wang dolar AS dalam transaksi perdagangan. Ini sejajar dengan usaha beliau untuk mengembalikan kegemilangan mata wang dinar emas dan dirham perak sewajarnya menjadi peringatan.

Tujuan sebenar adalah untuk mengukuhkan perdagangan dan sistem ekonomi umat Islam dengan langkah yang lebih efektif dan memberi pengajaran kepada Israel.

Seruan tersebut ada asasnya kerana 57 negara Islam yang menganggotai Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) yang terdiri daripada 57 buah negara wajar membentuk blok ekonomi melalui satu pakatan yang erat di kalangan negara anggota.

Apatah lagi kita mempunyai sumber ekonomi negara yang utama menyumbang keuntungan kepada AS dalam pelbagai produk yang dieksport ke sana.

Bagi menggerakkan kepesatan ekonomi di kalangan negara Islam ia perlu dilakukan dengan lebih agresif agar kesannya dapat dinikmati oleh umat Islam di seluruh dunia, tanpa mengenal sempadan geografi dan ideologi politik.

Hala tuju pakatan umat Islam dalam bidang ekonomi juga seiring dengan titah Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah ketika Majlis Penutupan Kongres Ekonomi Islam Ke-3 anjuran Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (Yapeim) baru-baru ini.

Baginda mengumpamakan ketirisan ekonomi dan kegelinciran di peringkat pelaksanaan hanya merugikan ummah, ibarat memagar kelapa condong; pohonnya tumbuh di kebun, buahnya jatuh ke kebun orang lain. Itulah yang berlaku kepada umat Islam apabila sumber pendapatan kita dibelanjakan untuk memberi kekayaan kepada Israel tanpa kita sedar bahawa kitalah penyumbang kepada pembunuhan rakyat Palestin.

Sudah tentu ketika ini pakatan strategik dalam bidang ekonomi merupakan jalan terbaik untuk mengekang kekejaman Israel dan sekutunya AS meneruskan agenda untuk menguasai dunia melalui holocaust.

Di sebalik putar belit AS-Israel yang sarat dengan aksi perang, inilah hakikat akibat kerapuhan sensitiviti umat Islam yang sering kali tewas di kalangan pendokong sistem kapitalis meskipun ternyata ia lebih memihak kepada paksi kekuatan dan kerakusan golongan kaya semata-mata.

Si miskin yang sewajarnya dibantu hanya mampu menadah tangan memohon belas ihsan untuk hidup seperti manusia yang lain. Kita tunduk mengalah akibat kerapuhan ekonomi umat Islam yang sering dilabelkan miskin, papa kedana dan hidup merempat.

Pada waktu yang sama realiti bahawa Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) juga sudah rapuh kerana keangkuhan Israel sewajarnya menjadi peringatan bahawa umat Islam tidak perlu lagi mengharapkan bantuan luar untuk memperbaiki kehidupan kita pada masa akan datang.

Justeru, bagi mempertahankan diri daripada serangan Israel maka seluruh umat Islam perlu mempertingkatkan sensitivitinya sendiri dengan pakatan ekonomi yang lebih agresif dan berkesan.
_____________________________________________________________________________________
Saya tidak hanya menerima begitu sahaja apa yang dilihat, anda tidak boleh percaya sepenuhnya apa yang anda lihat atau dengar. Jangan terburu-buru membuat kesimpulan tanpa berfikir...TUN M

RAHISAM RAMLI
Pensyarah Fakulti Pengajian Islam, Kolej Teknologi Islam Antarabangsa Melaka (KTIM)

No comments:

Post a Comment