Monday

Betul ke Nabi buta huruf?

Adakah benar Nabi Muhammad SAW telah belajar membaca dan menulis sebelum wafat? Dan adakah benar baginda menulis doa pelindung kepada orang sakit?

Berkata Syeikh Dr. Yusuf Al-Qardhawi:
Tidak syak lagi bahawa Nabi Muhammad SAW merupakan orang yang buta huruf sejak dilahirkan sehinggalah pada akhir peringkat di Mekah. Memang benar baginda buta huruf sehinggalah baginda wafat, baginda hidup dan mati dalam keadaan buta huruf. Buta huruf merupakan mukjizat bagi baginda, tetapi ianya suatu sifat kekurangan bagi kita.

Dalil-dalilnya kita dapati dari Al-Quran, hadis dan sejarah, antaranya:

1) Allah berkata: “Iaitu orang-orang yang mengikut Rasulullah (Muhammad s.a.w) Nabi yang Ummi, yang mereka dapati tertulis (namanya dan sifat-sifatnya) di dalam Taurat dan Injil yang ada di sisi mereka. Ia menyuruh mereka dengan perkara-perkara yang baik, dan melarang mereka daripada melakukan perkara-perkara yang keji; dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik, dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk; dan ia juga menghapuskan dari mereka beban-beban dan belenggu-belenggu yang ada pada pada mereka. Maka orang-orang yang beriman kepadanya, dan memuliakannya, juga menolongnya, serta mengikut nur (cahaya) yang diturunkan kepadanya (Al-Quran), mereka itulah orang-orang yang berjaya”. (Surah Al-A’raf: 157)

2) Allah berkata: “Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai sekalian manusia! Sesungguhnya aku adalah Pesuruh Allah kepada kamu semuanya, (di utus oleh Allah) yang menguasai langit dan bumi, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; Yang menghidupkan dan mematikan. Oleh itu, berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya, Nabi yang Ummi yang beriman kepada Allah dan Kalimah-kalimahNya (Kitab-kitabNya); dan ikutilah dia, supaya kamu beroleh hidayah petunjuk”. (Surah Al-A’raf: 158)

3) Allah berkata: “Dia lah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang (Arab) yang Ummiyyin, seorang Rasul (Nabi Muhammad s.a.w) dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajarkan mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum syarak). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata”. (Surah Al-Jumuah: 2)

Perkataan ummi dari ayat-ayat di atas memberi dua makna:
1- Orang yang tidak tahu membaca dan menulis.
2- Orang yang tidak ada kitab agama seperti Taurat dan Injil.

Makna yang kedua itu juga mungkin boleh diterima, tetapi makna yang pertama itu lebih tepat berdasarkan beberapa ayat dan hadis lain:

1) Allah berkata: “Dan engkau (wahai Muhammad) tidak pernah tahu membaca sesebuah kitab pun sebelum turunnya Al-Quran ini, dan tidak pula tahu menulisnya dengan tangan kananmu; (kalaulah engkau dahulu pandai membaca dan menulis) tentulah ada alasan bagi orang-orang kafir yang menentangmu akan merasa ragu-ragu (tentang kebenaranmu)”. (Al-Ankabuut: 48)

Maksud ‘Dan engkau (wahai Muhammad) tidak pernah tahu membaca’ merujuk pada penafian membaca, manakala maksud ‘dan tidak pula tahu menulisnya dengan tangan kananmu’ merujuk pada penafian menulis.

Maksud ‘tentulah ada alasan bagi orang-orang kafir yang menentangmu akan merasa ragu-ragu’ menjelaskan tentang sebab Allah menjadikan baginda seorang yang ummi iaitu tidak tahu membaca dan menulis supaya orang kafir tidak merasa syak dan ragu tentang kebenaran risalah baginda.

Mereka (orang kafir) mengatakan: “Dia ni (Muhammad) hanya membaca semula buku-buku kaum yang terdahulu dan membawa semula apa yang sudah ditulis!”

Oleh itu, sifat buta huruf ini dapat menghilangkan rasa syak dan ragu itu tadi.

2) Nabi SAW berkata: “Kami adalah umat yang buta huruf, tidak tahu membaca dan mengira”.

Hadis ini disepakati oleh Imam Bukhari dan Muslim dan dilaporkan oleh Ibnu Umar RA.

Baginda telah menjelaskan maksud buta huruf iaitu tidak tahu membaca dan mengira. Takrif ini juga diterima oleh kebanyakan ahli pendidikan hari ini untuk orang buta huruf iaitu orang yang tidak tahu membaca dan mengira, iaitu tidak tahu ilmu matematik.

Sifat buta huruf ini –seperti yang kami katakan- adalah mukjizat untuk Nabi SAW. Bagaimana orang seperti baginda ini boleh menyampaikan kepada kita pelbagai ilmu yang bermanfaat, kata-kata yang tersusun indah, hukum-hukum syarak yang adil, adab-adab yang mulia dan nasihat-nasihat yang bijaksana?

Sebahagian ulama pula berpendapat bahawa Nabi SAW pada akhir hidupnya telah tahu menulis. Antara dalil mereka ialah:

1) Bahawa baginda SAW telah memadamkan namanya ‘Rasulullah’ dari kertas perjanjian Hudaibiyah ketika Ali RA menolak untuk memadamnya.

Memanglah tidak dinafikan bahawa baginda boleh tahu bentuk namanya dan sifatnya ‘Muhammad Rasulullah’ dan memadamkan perkataan selepas namanya (Rasulullah), atau maksud ‘memadam’ itu ialah baginda menyuruh orang lain padamkan, sepertimana dikatakan: “Sultan telah menulis untuk fulan dengan ini”, iaitu menyuruh fulan, atau “Abu Jaafar Al-Mansur telah membina bandar Baghdad” iaitu memerintahkan untuk dibina.

2) Hadis yang direkodkan oleh Bukhari dan Muslim tentang Perjanjian Hudaibiyah iaitu: “Maka Rasulullah telah mengambil kertas itu, yang mana baginda tidak pandai menulis, baginda telah tuliskan: “Bahawa inilah yang telah diputuskan oleh Muhammad bin Abdullah..”.

Hadis ini telah memberitahu kita dengan jelas bahawa baginda tidak pandai menulis. Adapun tulisan baginda “Bahawa inilah yang telah diputuskan oleh Muhammad bin Abdullah..” menggantikan apa yang ditulis oleh Ali iaitu “Muhammad Rasulullah” tidak menunjukkan bahawa baginda tidak tahu menulis melainkan beberapa perkataan sahaja seperti “Muhammad bin Abdullah”. Akan tetapi, pengetahuan yang sangat sedikit ini tidak dapat menukar sifat seseorang dari buta huruf kepada seorang yang tahu menulis.

Sebenarnya telah banyak diceritakan kepada kita kisah sejarah hidup baginda secara terperinci, tetapi tidak pernah diberitahu bahawa baginda menulis kepada raja itu dan ini atau sesiapa sahaja, bahkan baginda tidak menulis Al-Quran yang diturunkan kepada baginda sekalipun.

3) Hadis yang diredkodkan oleh Ibnu Majah: “Semasa malam aku diisrakkan, aku telah nampak di syurga satu tulisan iaitu “Memberi sedekah diberikan sepuluh kali ganda pahala, manakala memberi pinjam diberikan lapan belas kali ganda pahala”.

Maka di sini kemahiran membaca juga adalah sebahagian dari kemahiran menulis. Walau bagaimanapun, matan hadis ini bercanggah dengan akal iaitu bagaimanakah pahala pinjaman yang perlu dibayar semula lebih banyak dari pahala sedekah yang tidak perlu dibayar? Walau bagaimanapun, hadis ini masih boleh ditakwilkan.

4) Adapun yang dikatakan bahawa baginda SAW telah menulis doa pelindung dengan tangannya, maka ini tidak pernah diketahui asalnya daripada baginda SAW. Baginda hanya memohon perlindungan kepada Allah SWT dan memang terdapat banyak doa yang baginda ajarkan.

Saya tidak tahu dari mana sumber yang mengatakan baginda menulis doa pelindung dengan tangannya. Seolah-olah orang ini mahu menghalalkan perbuatan mereka yang telah tersebar di kalangan masyarakat. Padahal baginda SAW telah memerangi golongan bomoh, dukun, tukang tilik dan jampi syirik ini, sepertimana yang telah disebutkan dalam banyak hadis yang sahih.

No comments:

Post a Comment