Thursday


HUDUD DAN BEBERAPA GAMBARAN SALAH
Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin


Perbincangan ini menyambung artikel yang lepas tentang perlaksanaan hudud. Ramai orang salah sangka apabila membayangkan negara yang dipimpin berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah itu sebagai negara yang agenda utamanya mengintip dan menghukum rakyat yang tidak mematuhi syariat.
 Gambaran negara yang islamik sebagai negara yang sibuk mencari pesalah untuk dihukum dengan undang-undang hudud adalah gambaran yang silap yang ada di fikiran sesetengah pihak yang kurang memahami Islam. Seperti yang saya jelaskan sebelum ini, hudud hanya makanisme untuk mengatasi jenayah-jenayah tertentu, bukan gambaran keseluruhan negara Islam, bahkan bukan hudud juga undang-undang yang merangkumi semua jenayah.
 Banyak lagi jenayah yang tidak tersenarai di bawah hudud. Peratusan besar jenayah yang pelbagai, terutama di zaman ini berada di bawah takzir (discretionary punishment). Makanisme ini pula memerlukan suasana yang kondusif untuk perlaksanaannya. 
Seseorang muslim apabila berbicara tentang pemerintahan dan tanggungjawab pemerintahan bukanlah membayangkan mekanisma mengatasi jenayah semata, tetapi membayang tanggungjawab keadilan dan kebajikan yang menjadi asas tersebarnya kebaikan dan keamanan dalam negara.
Justeru itu, Khalifah Umar bin Abd al-Aziz apabila beliau dilantik menjadi khalifah, beliau seakan tergamam dan begitu hiba. Beliau terus bersendirian bersolat dan menangis. Airmatanya bercucuran hingga ke janggutnya. Apabila isterinya Fatimah bertanya, dia berkata:
“Wahai Fatimah! Aku telah dikalungkan urusan umat Muhammad ini yang berbagai bangsa. Maka aku terfikir tentang orang fakir yang lapar, yang sakit lagi derita, orang yang tidak berpakaian yang susah, orang yang dizalimi lagi dipaksa, tawanan perang yang jauh, orang tua yang uzur, orang yang mempunyai keluarga yang ramai sedangkan hartanya sedikit dan seumpama mereka yang berada di segala tempat dan penjuru negara. Aku tahu tuhanku akan bertanya aku mengenai mereka pada hari kiamat kelak. Aku bimbang alasanku tidak cukup kukuh untuk menjawabnya, lalu aku pun menangis” (Al-Zahabi, Tarikh al-Islam wa Wafayat al-Masyahir wa al-A’lam, 7/197. Beirut: Dar al-Kitab al-‘Arabi/1407H)
Demikianlah gambaran tanggungjawab pemerintahan yang ada dalam pemikiran beliau. Tanggungjawab menyebarkan kebajikan, pembahagian harta yang adil dan amanah serta kebaikan untuk rakyat di segenap lapisan masyarakat. Tanggungjawab inilah yang beliau takut dan bimbang Allah hukum beliau di akhirat kelak. Inilah asas kerahmatan dalam kepimpinan negara yang berdasarkan wahyu Allah. Tanggungjawab pemerintah di hadapan Allah tentang kebajikan rakyat lebih ditakuti dibandingkan di hadapan rakyat sendiri atau ‘suruhanjaya rasuah’.
Itulah gambaran negara yang sepatutnya berada dalam pemikiran umat Islam yang cintakan Islam. Para sarjana Islam telah lama memperkatakan hal ini. Muhammad bin Ka’ab al-Qurtubi apabila diminta oleh ‘Umar bin Abd al-Aziz untuk menyifatkan keadilan pemerintah, katanya:
“Jadilah engkau bapa kepada yang muda, anak kepada yang tua, saudara kepada yang sebaya. Demikian juga kepada wanita. Hukumlah manusia dengan kadar kesalahan dan kemampuan mereka. Jangan engkau pukul disebabkan kemarahanmu walaupun satu pukulan, nanti engkau termasuk dalam golongan yang melampau”.( Ibn Muflih, Al-Adab al-Syar‘iyyah, 1/202. Beirut: Muassasah ar-Risalah/1417H).

- Gambar Hiasan

Membezakan Jenis Jenayah
Dalam hudud ada dua jenis dosa yang dihukum; pertama; dosa yang membabitkan kesalahan individu dengan Allah S.W.T seperti berzina dan minum arak. Dosa bahagian ini lebih kepada merosakkan diri pelaku itu sendiri. Kedua; dosa yang merosakkan atau mengancam keselamatan masyarakat awam seperti merompak, merogol, mencuri, memberontak dan perkara yang berkaitan dengannya.
Dosa bahagian pertama Islam melarang kita melakukan tajassus ataupun intipan. Sementara dosa bahagian kedua, oleh kerana ia mengancam masyarakat dan fitnah lebih besar dari tajassus, maka intipan boleh dilakukan. Ini seperti yang disebut oleh al-Imam al-Syaukani (meninggal 1250H):
“Aku katakan; jika hanya semata-mata sangkaan maka tidak mencukupi dalam hal ini. Bahkan mestilah dengan pengetahuan, jika tidak ia termasuk dalam tajassus yang dilarang berdasarkan dalil al-Quran. Namun dibolehkan untuk suatu kemaslahatan yang mana membantah kemungkaran itu lebih kukuh dibandingkan meninggalkan tajassus dan kerosakan meninggalkan bantahan terhadap kemungkaran lebih dahsyat dari kerosakan tajassus. Atau mungkin boleh digabungkan bahawa pengharaman tajassus berkaitan dengan tanpa pengetahuan (sangkaan) kerana tidak dinamakan tajassus jika perlaksananya benar-benar mengetahui”. (Al-Syaukani, Al-Sail al-Jarar, 4/591 Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah/1405H)
Hudud Dan Hak Privasi
Ramai akan menganggap, apabila hudud dilaksanakan bererti privacy individu akan terganggu. Intipan di sana-sini akan dibuat untuk mencari orang yang berzina dan minum arak. Ini diburukkan lagi dengan gambaran perlaksanaan sekarang yang dilakukan oleh pihak penguatkuasa agama di sesetengah tempat apabila mereka seakan memasang ‘spy’ dalam mencari pelaku maksiat peribadi. Hal ini amat salah dan bercanggah dengan firman Allah dalam Surah al-Hujurat ayat 12: (maksudnya)
“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip mencari-cari kesalahan orang..”
Dr Yusuf al-Qaradawi menyebut:
“Aku ingin agar diberikan perhatian tentang perkara yang penting mengenai hudud; bahawa Islam tidak terkejar-kejar mencari bukti, tidak mengintai untuk melaksanakan hukum ke atas pelaku kesalahan, tidak mencipta alat untuk mencari rahsia pelaku maksiat atau memasang kamera tersembunyi mengambil gambar ketika mereka melakukan jenayah. Tidak pula menguatkuasakan polis pencari jenayah atau perisik untuk mengintip mereka yang menyanggahi syarak sehingga ditanggap yang terbabit. Bahkan kita dapati panduan Islam dalam hal ini tegas setegas-tegasnya dalam memelihara kehormatan peribadi manusia, pengharaman tajassus (mengintip) dan mencari keaiban manusia. Tidak boleh dilakukan oleh individu, tidak juga oleh pihak kerajaan”. (http://www.qaradawi.net/library/53/2534.html.)
Kemudian beliau mengemukakan dalil riwayat al-Hakim daripada ‘Abd ar-Rahman bin ‘Auf :
“Bahawa dia berkawal bersama Umar bin al-Khattab r.ahuma pada suatu malam di Madinah. Ketika mereka sedang berjalan, tiba-tiba ternampak nyalaan api di sebuah rumah. Mereka pun pergi menuju ke situ sehingga apabila hampiri didapati pintunya berkunci, di dalamnya ada sekumpulan orang dengan suara yang kuat.
Lalu Umar r.a. berkata -sambil memegang tangan ‘Abd ar-Rahman-: “Kau tahukah ini rumah siapa?”. Jawab: “Tidak”. Kata Umar: “Ini rumah Rabi’ah bin Umayyah bin Kalaf, mereka sekarang sedang mabuk arak, apa pendapat kau?”. Kata ‘Abd ar-Rahman: “Aku berpendapat kita sekarang telah melakukan apa yang Allah larang, Allah berfirman: “Jangan kamu mengintip”. Kita telah mengintip. Maka Umar pun pergi dan meninggalkan mereka”.( Riwayat al-Hakim dalam al-Mustadrak, dinilai sahih serta sokong oleh al-Zahabi).
Akibat dari amalan yang salah memberikan gambaran yang salah tentang hudud. Islam dalam urusan jenayah atau maksiat peribadi tidak membongkar yang tertutup, sebaliknya hanya mencegah yang nyata dan zahir sahaja. Seperti kata al-Imam al-Ghazali (meninggal 505H) :
“Hendaklah kemungkaran tersebut zahir (jelas) kepada ahli hisbah (pencegahan) tanpa perlu melakukan intipan. Sesiapa yang menutup sesuatu kemaksiatan di dalam rumahnya, dan mengunci pintunya maka tidak harus untuk kita mengintipnya. Allah Ta’ala telah melarang hal ini” (Al-Ghazali, Ihya ‘Ulum al-Din, 3/28, Beirut: Dar al-Khair/1990).
Membina Masyarakat Yang Pemaaf
Dalam perlaksanaan hudud, pemerintah hendaklah mendidik rakyat agar mengelakkan sikap suka mengangkat kes hudud kepada pihak mahkamah atau berkuasa. Sebaliknya, hendaklah digalakkan kemaafan antara rakyat dan diselesaikan diluar mahkamah. Ini seperti hadis Nabi s.aw:
“Sesungguhnya pencuri pertama dalam Islam dibawa kepada Nabi s.a.w lalu diperintahkan agar dipotong tangan. Wajah Rasulullah s.a.w seakan kecewa sedih. Mereka berkata: “Wahai Rasulullah! Seakan engkau membenci hal ini”. Jawab Nabi s.a.w: “Mengapa tidaknya aku benci, kamu semua telah menjadi penolong syaitan menentang saudara kamu. Sesungguhnya tidak wajar bagi pemerintah yang diangkat kepadanya hukuman had melainkan dilaksanakan”.
Lalu baginda membaca firman Allah: “Hendaklah kamu maafkan dan lupakan kesalahan, tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? (Surah an-Nur: 22)” (Riwayat Ahmad dan al-Hakim dalam al-Mustadrak. Dihasankan oleh al-Albani dalam Silsilah al-Sahihah).
Keinginan sesetengah masyarakat awam yang tidak faham yang seakan ‘mengidam’ untuk melihat tangan dipotong adalah tidak serasi dengan inspirasi hudud bahkan itu menjadikan mereka ‘penolong syaitan’.
Hudud Memerlukan Ijtihad Baru
Tiada siapa yang mukmin menafikan kewujudan nas-nas hudud dalam al-Quran dan as-Sunnah. Cumanya, perincian hudud itu memerlukan ijtihad yang mengambil kira soal perubahan zaman dan tempat. Umpamanya kadar barang curian memerlukan ijtihad yang baru kerana fuhaqa sejak dahulu berbeza dalam hal ini. Cara potongan; penggunaan alatan moden dan ubatan moden juga perlu diambil perhatian atas sifat ihsan Islam dalam semua perkataan. Demikian juga suasana masyarakat juga hendaklah diambil kira.
Demikian ruangan taubat dalam hudud juga hendaklah diluaskan dengan memakai mazhab yang luas dalam hal ini. Mereka yang bertaubat sebelum tangkapan patut digugurkan hukuman hudud dan boleh diganti dengantakzir (discretionary punishment).

Politik yang halang hudud, bukan perlembagaan

Harakahdaily,10 Okt 2011
KUALA LUMPUR, 10 Okt: 

Sikap negatif dan kefahaman yang salah menjadi punca mengapa tekad politik (political will) untuk melaksanakan hukum hudud tidak wujud di Malaysia.


Demikian kata Profesor Dr Abdul Aziz Bari(gambar) ketika diminta menjelaskan halangan sebenar pelaksanaan undang-undang itu di negara ini.

Tambahnya perlembagaan tidak menghalang kerana tidak ada peruntukan yang menuju ke arah itu.

Sebaliknya, beliau menambah, jika perlembagaan dibaca dengan betul dan tidak prejudis hudud boleh dilaksanakan.

Pakar perlembagaan yang juga Felo Kanan IDEAS itu berkata sifat perlembagaan yang kononnya sekular itu pun tidak wujud.

"Tak mengapalah mereka boleh kata perlembagaan apa yang mereka mahu: sekular, taghut, anti-Islam dan sebagainya. Yang penting di dalam perlembagaan tidak ada peruntukan yang menyatakan perundangan Islam tidak boleh dilaksanakan," ujarnya.

Ditanya mengenai Perkara 4(1) Perlembagaan Persekutuan Aziz berkata: "Peruntukan ini hanya mengingatkan kita yang segala tindakan dan undang-undang perlu akur dengan batasan perlembagaan. Pendeknya undang-undang, termasuk hudud, perlu dilaksanakan dalam kerangka dan skima perlembagaan.

Pada hakikatnya peruntukan yang didakwa mengkesampingkan Islam itu sebenarnya hendak mempastikan yang perlembagaan ini benar-benar berguna kepada semua orang sebab sekiranya perlembagaan boleh diketepikan maka ia tidak berguna. Itulah maksud Perkara 4(1)".
Dualisme
Mengenai isu diskriminasi dan dualisme dalam perundangan beliau menjelaskan: "Ciri ini sudah wujud lama di Malaysia; kita ada undang-undang sivil dan syariah dan kita mengambil pendekatan tidak mahu memaksakan hukum Islam kepada bukan Islam. Tetapi bagi orang Islam mereka tidak ada pilihan; mereka tertakluk kepada hukum Islam".

Aziz menegaskan pelaksanaan hudud tidak akan menjejaskan hak orang bukan Islam. Ini kerana ia hanya dilaksanakan di kalangan umat Islam sahaja.

"Tetapi apabila hudud tidak dilaksanakan ini adalah satu penafian hak terhadap umat Islam. Ini kerana perlembagaan - melalui Perkara 11(1) - menjamin hak umat Islam untuk menganut agama itu sebagaimana yang dituntut oleh syariat. Hidup di bawah sistem Islam ialah hak umat Islam yang tidak boleh dinafikan," tegasnya.

Mengulas mengenai bidang kuasa jenayah yang diletakkan di tangan persekutuan beliau berkata: "Kita perlu akur bahawa bidang kuasa jenayah di dalam negara kita ada dua; yakni sivil dan syariah. Manakala jenayah sivil adalah bidang kuasa persekutuan jenayah syariah adalah kuasa negeri".
Aziz berkata salah satu hujah untuk pendapat tersebut ialah bidang kuasa mengenai hukum syarak yang diletakkan di tangan negeri. "Kita perlu melihat isu-isu ini dalam konteks yang komprehensif; yakni dengan melihat keseluruhan kerangka dan skima perlembagaan", ujarnya.

Profesor undang-undang UIAM itu berkata mereka yang skeptikal dan anti-hudud sering mengambil pendekatan harfiah yang kaku dan pedantik. Jelasnya: "Dengan itu mereka kemudian menuding kepada bidang kuasa jenayah persekutuan dengan melupakan kenyataan bahawa hukum syarak adalah kuasa negeri dan ia ada konsep jenayahnya sendiri. Golongan anti-hudud juga membuat andaian bahawa Islam dalam perlembagaan kecil dan sempit; sesuatu yang tidak disebut oleh perlembagaan pun.

"Saya berpendapat oleh kerana perlembagaan tidak memberikan tafsiran kepada hukum syarak maka ini perlu dirujuk kepada hukum Islam yang sebenar. Dalam soal ini perlembagaan juga tidak menghalang. Saya berpendapat bidang kuasa itu harus dilihat dalam konteks hukum syarak dan bukan sebaliknya."

Aziz mengakui bahawa pandangan yang dikemukakan itu baru dan sebelum ini beliau sendiri berpendapat bahawa hudud tidak boleh dilaksanakan kecuali oleh persekutuan kerana wujudnya bidang kuasa jenayah tadi.

Boleh laksana tanpa pinda perlembagaan

Katanya perubahan pandangan adalah sesuatu yang biasa dan apa yang dikemukakan sekarang ialah penemuan baru yang memberi isyarat bahawa hudud boleh dilaksanakan tanpa meminda perlembagaan.

Sehingga ini agak ramai yang mempunyai tanggapan bahawa pelaksanaan hudud memerlukan pindaan perlembagaan dan ini bermakna sokongan majoriti dua pertiga di parlimen.
Beliau menjelaskan apa yang perlu dibuat ialah pindaan kepada Akta Mahkamah Syariah 1965 yang mengecilkan bidang kuasa mahkamah syariah. "Saya berasa hairan mengapa parlimen membuat undang-undang atas satu perkara yang bukan miliknya", ujarnya.

Meskipun hudud adalah hak dan kuasa negeri beliau mengakui pelaksanaannya memerlukan bantuan kerajaan persekutuan.

"Bagaimanapun ini adalah satu tanggung jawab di sisi undang-undang dan kerajaan pusat tidak boleh membuat ugutan sebagaimana yang terjadi sebelum ini. Agensi-agensi seperti polis, umpamanya, mempunyai tanggung jawab untuk melaksanakan tugas mereka dan kerajaan pusat tidak boleh halang," katanya.

Aziz berkata sekiranya tafsiran baru ini terus ditentang maka apa yang Kerajaan Kelantan boleh lakukan ialah mengambil langkah-langkah perlu untuk melaksanakan dan terpulang kepada mereka yang menentang tadi untuk membawa isu ini ke mahkamah.

Beberapa tahun lalu bekas pemimpin Umno, Datuk Zaid Ibrahim, pernah membawa isu ini ke mahkamah. Bagaimanapun beliau kemudian menarik balik tindakan itu.

Bagaimanapun ketika Enakmen Hudud Kelantan diluluskan oleh Dun Kelantan pada 1993 semua Adun Umno dalam dewan menyokongnya.

HALATUJU KEPEMIMPINAN POLITIK MELAYU ABAD 21


Tidak dapat dinafikan bahawa politik memainkan peranan sejarah yang amat signifikan dalam proses kebangkitan sebuah negara-bangsa. Jatuh-bangun sesebuah negara-bangsa amat bergantung kepada halatuju kepemimpinan dan politik semasa.

Malangnya, perkembangan dan pergolakan politik negara secara langsung menunjukkan kepimpinan Melayu  sentiasa berhadapan dengan konflik dalaman yang tidak kunjung padam.

Politik Melayu Abad 21

Politik Melayu abad 21 tidaklah banyak berbeza daripada abad ke-20, bahkan semakin parah. Dari segi politik, Melayu kini sekurang-kurangnya terbelah tiga. Kalau dahulu politik Melayu hanya diwakili oleh UMNO dan PAS, kini muncul PKR sebagai alternatif. Melayu yang sudah bosan dengan UMNO dan kurang cocok dengan PAS telah memilih PKR sebagai alternatif.

Tahun 1998 adalah titik-tolak yang paling tragis dalam sejarah kepemimpinan politik Melayu. Pemecatan Dato’ Seri Anwar Ibrahim daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri ketika itu amat mengejutkan. Kalau dahulu kemelut politik melayu hanya berkisar di sekitar masalah kepemimpinan dalam UMNO, tetapi sejak tahun 1998, corak politik Melayu berubah dengan begitu drastik.

Walaupun sudah berlaku perpecahan di kalangan Melayu pada tahun 1987 apabila berlaku pertandingan jawatan Presiden UMNO di antara Dr. Mahathir dan Tengku Razaleigh sehingga membawa kepada penubuhan Parti Semangat 46, namun keadaan itu reda pada tahun 1995 apabila UMNO dan BN menang besar dalam PRU ke-9. Tetapi perkembangan politik pada tahun 1998 dan PRU 1999 memberi kesan yang besar. Kemenangan BN dan UMNO yang dilihat telah memadamkan gerakan REFORMASI yang dipelopori oleh Anwar Ibrahim pada tahun 2004, namun realiti politik 2008 telah bertukar corak dan mewarnai senario politik Melayu di abad ke-21 ini.

UMNO dan BN  yang telah memerintah negara sejak kemerdekaan 1957 telah gagal mempertahankan majoriti 2/3 di Dewan Rakyat. Politik baru menuntut ketelusan dan keadilan yang mementingkan rakyat dan pengundi mendapat tempat.

Akibat kekecohan yang ketara di saf kepimpinan Melayu dalam pelbagai bidang sama ada kepimpinan politik, ekonomi, sosial, budaya, korporat dan birokrat serta intelektual, kepemimpinan bangsa Melayu telah kehilangan tumpuan dalam memperbaiki nasib bangsa.

Di samping banyak retorik politik dilaungkan, kita juga menyaksikan tabiat bergimik dalam kepemimpinan yang tidak menguntungkan bangsa Melayu sendiri. Dengan aksi menghunus keris dan bertempik untuk mengisytihar perang ke atas bangsa sendiri, ternyata kepimpinan Melayu mudah dibuai emosi yang tidak terkendali.

Menghulur bantuan kepada bangsa yang terpinggir bukan dilihat sebagai sebuah amanah tetapi sekadar propaganda politik dan pembinaan imej untuk diperaga. Menjelajah di kawasan Melayu terlantar bukan kerana mahu merasai penderitaan dan mencari jalan mengatasi kenapa derita itu berlaku, akan tetapi kerana mahu dilihat merakyat dan prihatin kepada rakyat. Anehnya rakyat itu jualah yang sering dijadi bahan media untuk menunjukkan kononnya keprihatinan pemimpin yang beraspirasi tinggi bagi memudahkannya mendaki puncak kedudukan yang menawarkan keselesaan.

Pernyataan-pernyataan yang nampaknya lebih untuk menonjolkan diri dari benar-benar mengatasi masalah bangsa menyebabkan mada depan Melayu terus menghadapi ketidaktentuan.

Nampaknya masyarakat Melayu terbanyak sudah tidak lagi menaruh harapan yang terlalu tinggi kepada kepemimpinan Melayu yang sedia ada, lantaran yang disaksikan dan dipekikkan ialah laungan dan retorik besar tanpa komitmen bersungguh-sungguh untuk mengubah nasib bangsa.

Yang nyata ialah persoalan bangsa Melayu dalam pelbagai sektor kini sangat rapuh bila berhadapan dengan persaingan dan rempuhan global, sehingga banyak kepentingan bangsa  terpaksa diperjudikan hanya kerana pemimpin-pemimpin mencanangkan agenda peribadi dalam perlumbaan di pentas politik.

Pemikiran dangkal sesetengah pemimpin telah meletakkan bangsa Melayu dalam keadaan yang merugikan. Bukan kerana bangsa Melayu tidak mahu dan tidak mampu bersaing, akan tetapi akibat pemimpin yang tidak jujur dan hanya mementingkan kuasa dan kedudukan daripada soal memperbaiki nasib bangsa  Melayu terbanyak, telah menjadikan bangsa Melayu terus berada di pihak yang tersudut.

Sikap mabuk jawatan dan gila kuasa sering diperlihatkan dalam kelompok kepimpinan bangsa Melayu. Bukan asing lagi cerita politik wang, politik cantas-mencatas dan politik bunuh-membunuh,  menjadi watak politik bangsa melayu. Bahasa politik nampaknya mempunyai kamusnya sendiri yang tidak  mempunyai kaitan samasekali dengan nasib rakyat. Politik dianggap sebuah permainan, berparti politik dilihat sebagai medan bertarung merebut pengaruh.

Golongan kepemimpinan elit bangsa Melayu masih mempamerkan watak feudal yang sangat ketara sehingga yang menjadi keutamaan ialah untuk mendapat tempat di hati mereka yang berkuasa dan berharap akan membuka peluang untuk melanjutkan  cita-cita naik ke atas. Soal hak dan batil bukan menjadi pantang larang dalam kepimpinan bangsa. Awlawiyat siyasi (keutamaan politik) mereka bukan untuk perubahan tetapi untuk kantong masing-masing, bukan untuk transformasi bangsa tetapi untuk tengkorok peribadi.

Retorik Murahan?
Kini 2008 berlalu dengan sejumlah isu bangsa yang masih terus berpanjangan. Dengan kepimpinan Melayu di peringkat negara yang silih berganti dari peringkat negeri dan pusat, dari peringkat akar umbi sehingga korporat, yang nyata isu-isu yang mendepani bangsa Melayu semacam tidak berkesudahan. Apakah kita menghadapi suatu laknat bangsa yang tidak terawat lagi?

Perhatikan ketika mana bangsa Melayu melihat kampung halaman serta tanah milik Melayu ditelan pembangunan tahun demi tahun. Kepimpinan Melayu terus beretorik dengan pelbagai pengumuman. Malangnya penguncupan tanah milik Melayu terus meruncing.

Kini pembangunan terus dipacu yang melibatkan pengambilan tanah rakyat terus menerus di beberapa negeri melalui Akta Pengambilan Tanah 1960. Atas nama pembangunan projek mega, kawasan pertumbuhan ekonomi yang digelar pembangunan koridor ekonomi dijangka akan menelan lagi tanah yang umumnya akan melibatkan tanah milik Melayu. Dasar Tanah Negara masih belum mampu menyelesaikan masalah pembangunan tanah termasuk soal tanah wakaf Melayu.
Kes penyelewengan dan salahguna kuasa yang mengakibatkan tanah Melayu tergadai dan pindah tangan  kepada bukan cerita baru. Bertahun-tahun isu tanah Melayu diungkap dalam pelbagai forum dan persidangan namun ia terus tidak menunjukkan tanda yang menyakinkan bahawa orang Melayu akhirnya tidak akan merempat di negara sendiri. Sejauhmanakah peninggalan Tanah Rizab Melayu sehingga ke saat ini dan apakah ia benar-benar masih wujud seperti yang direkodkan?

Namun dari hari ke hari kita membaca berita projek-projek yang diumumkan untuk akhirnya mengambil tanah Melayu. Adakah pemimpin Melayu mengambil tahu dan secara serius menangani isu ini ? Dari apa yang kita ikuti , perbahasan di DUN dan Parlimen jarang kedengaran hal ini diungkit.

Demikian juga persoalan gejala sosial bangsa Melayu yang  bertalu-talu berlaku seolah-olah bangsa ini tidak mampu mengatasi masalah yang sangat jelas boleh di atasi, hanya jika pemimpin-pemimpin  Melayu bertegas.

Siapakah jika tidak pemimpin-pemimpin birokrat dan politik Melayulah yang mengeluarkan keizinan  KDN kepada majalah-majalah hiburan dan novel murahan, kebenaran menyiarkan acara hiburan yang tidak sesuai dengan budaya bangsa, keizinan rasmi untuk terus mengganjurkan konsert yang tidak habis-habis merosakkan adab pergaulan generasi muda, kelulusan siaran drama, filem dan acara TV  yang meninggalkan kesan negatif kepada nilai dan budaya hidup bangsa adalah sederet isu yang sebenarnya boleh diatasi dengan ketegasan pemimpin.
Akan tetapi sikap pemimpin Melayu yang umumnya bermahzab liberal dan berfikah plural inilah telah menggadai akhlak anak bangsa sehingga Melayu tidak lagi dihormati sebagai bangsa berbudi dan bersantun tinggi. Akibatnya perpsepsi bangsa lain terhadap bangsa Melayu pasti buruk dan tidak dihormati. Bercakap sahaja persoalan anak muda Melayu, bangsa lain akan mencemuh bahawa biarlah bangsa Melayu  terus bergelut dengan isu dadah, mat rempit, lepak, buang anak, penceraian, jenayah, maksiat, sumbang mahram, hiburan liar, pengangguran dan seribu satu masalah sosial.

Kelekaan Pemimpin

Ditambah semangkok lagi pemimpin-pemimpin media Melayu ternyata bukan sahaja berkesan dalam mendedahkan keruntuhan-keruntuhan sosial bangsa malah turut tidak rasa bersalah mempromosi gelagat budaya tidak beradab di kalangan golongan budayawan dan seniman Melayu.  Akibat kelekaan dan sikap tidak peduli pemimpin-pemimpin Melayu  dengan barah bangsa  ini, kita sudah mencapai peringkat kronik menunggu maut. Di tangan pemimpin Melayu jugalah lessen judi dan arak dilulus, konsert artis Barat  menggila diizinkan, filem budaya ganas dan lucah dipermisikan,  pusat hiburan dan segala khidmat social escort dibenarkan.

Sementara itu, bangsa lain termasuk pendatang asing  bertungkus lumus menguasai apa sahaja ruang  yang diperolehi untuk bertapak kukuh di tanah air ini. Statistik terbaru melaporkan 50% dari 200,000 hingga 300,000 pekerjaan baru yang dikatakan diwujudkan di negara ini dikuasai oleh pendatang asing. Apa sahaja pekerjaan yang ditolak bangsa Melayu akan  dikerumuni bangsa lain, apa sahaja kemahiran yang tidak diendah bangsa Melayu akan dikuasai bangsa lain.

Kini peruntukan kuota Melayu untuk institusi-institusi tertentu sudah mula didesak untuk dibuka atas nama meritokrasi. Atas alasan orang Melayu sendiri tidak dapat memenuhi syarat kecemerlangan akademik yang diperlukan semada dalam institusi awam, professional atau  teknologi,  malah termasuk perjawatan tinggi dan khusus dalam bilang keselamatan dan ketenteraan, maka bangsa ini akan melalui peminggiran-sendiri (self alienation) dalam tanah air sendiri.

Siapakah yang menggubal dasar ini, siapa yang merombak peraturan ini, jika tidak pemimpin politik dan birokrat Melayu itu jugalah!

Maka natijahnya sangat merunsingkan  kita, jika dihitung implikasinya dalam jangka masa panjang. Sepintas lalu sahaja kita dapat melihat kesannya sehingga ke peringkat sektor  kecil seperti kedai gunting rambut, tukang kasut, kedai bakeri,  bengkel basikal dan motor, pembuat kunci, pembuat bingkai dan pemotong cermin, memperbaiki tayar kereta, kedai foto dan fotostat, pembaik jam, pembuat pembalut kerusi kereta, bengkel besi dan lain-lain telah jauh dikuasai bangsa lain.

Adakah  boleh kita persalahkan  bangsa lain ketika pemimpin bangsa  Melayu sendiri tidak serius untuk memastikan generasi mudanya boleh hidup berdikari? Bolehkah kita menuding jari kepada orang lain jika ibu bapa Melayu sendiri yang membiarkan anaknya merempit pada malam hari, pemimpin Melayu pula bercakaran sesama sendiri (dari merebut jawatan ketua bahagian sehingga bercita-cita menjadi menteri), profesional dan korporat Melayu pula mengkhayalkan hidup mewah sementara anak-anak bangsa sendiri merempat sana ke mari mencari kerja di syarikat bangsa lain?

Keputusan Pilihan Raya Ke-12 baru-baru ini mempunyai seribu erti yang perlu difikirkan dengan sedalam-dalamnya oleh orang Melayu khususnya. Kita sudah kehilangan Singapura 45 tahun dahulu, dan dalam tempoh itu orang-orang Melayu secara tidak langsung tertindas tanpa disedari. Tidak ada kuota menteri penuh Melayu, azan tidak boleh dilaungkan di luar masjid, bahasa Melayu menjadi bahasa
ketiga, orang Melayu tidak dibenarkan memegang jawatan tertinggi dalam tentera dan polis, mereka menuntut Pulau Batu Putih sebagai milik mereka dan pelbagai
lagi milik bangsa Melayu yang sudah lenyap di tanah Singapura.

Apabila sudah hilang, tiada harapan lagi untuk kita mendapatkannya semula. Dalam tempoh akan datang, jika orang-orang Melayu tidak juga sedar bahawa mereka sekarang sudah hilang kuasa politik. Melayu sudah kehilangan kuasa tawar-menawar  (bargaining power) di tanah air sendiri.

Daripada 222 kerusi Parlimen, hanya 130 sahaja yang dikuasai oleh orang Melayu/islam. Ini bermakna bakinya sebanyak 92 kerusi lagi dikuasai oleh orang bukan Melayu. Sayugia diingatkan bahawa UMNO hanya menguasai 85 kerusi, PAS 23 kerusi, PKR 18 kerusi dan Bebas 4 kerusi Melayu.

Jika ada isu-isu yang memang melibatkan Melayu seperti hal agama Islam misalnya, sekiranya semua Ahli Parlimen Melayu bersatupun, jumlah 130 tidak mencukupi untuk menggubal atau mengubah undang-undang baru kerana Melayu tidak menguasasi 2/3 Parlimen. Jika dikira blok BN sahaja, jumlah Melayu yang diwakili oleh UMNO tidaklah sekuat mana. Sebab itulah orang bukan Melayu dikatakan mempunyai bargaining power yang lebih di Parlimen.

Tidakkah kita belajar pengalaman di Palestin, bahawa pada tahun 1947 Israel hanya menduduki kurang 10 peratus tanah orang-orang Palestin, tetapi pada tahun 2000, 80 peratus tanah orang Palestin sudahpun dikuasai oleh bangsa Israel. Di keliling Semenanjung Gaza telah dipasang tembok dan pagar berduri menyebabkan kebebasan hak asasi umat Islam Palestin terikat. Elektrik dicatu, hendak solat Jumaat berdepan dengan muncung senjata malah keperluan makanan dan pakaian menjadi amat sukar.

Sebab itulah orang-orang Melayu perlu sedar dan bangun dari tidur dengan kesilapan memberi undi kepada pembangkang terutamanya DAP. Mungkin ada pihak berkata kenyataan ini berbau perkauman, tetapi kita tidak sedar kain rentang parti DAP menyatakan “Undi MCA bermakna Undi UMNO/Melayu”, atau dalam akhbar-akhbar berbahasa Cina mereka menulis “Undilah calon-calon Cina sahaja”.

Kita orang Melayu terlalu bertolak-ansur dan terlalu berlembut sehingga kempen-kempen seperti di atas walaupun berbau perkauman tetapi tidak ada tindakan diambil. Apabila orang Melayu menyatakan perkara yang sama, kita pula dituduh sebagai memainkan api perkauman dan dianggap racist, sedangkan semua itu permainan mereka untuk menjatuhkan kita orang Melayu.

Apabila mereka memainkan isu hak ketuanan bangsa Melayu dan umat Islam, pernahkah mereka memikirkan perasaan kita umat Islam. Mereka tidak pernah peduli apa itu OSA, ISA, ataupun Akta Hasutan sebab itu akhbar mereka bebas dan berani.

Fikir-fikirkanlah betapa ironisnya peribahasa lama yang menceritakan tentang kebebalan dan kedangkalan mentaliti seorang yang bernama Pak Pandir atau Lebai Malang dalam kisah persabungan ayam. Ayamnya menang tetapi kampungnya pula yang tergadai. Begitu juga dengan peribahasa lama yang menceritakan tentang kemarahan seorang yang bodoh sombong kerana marahkan nyamuk habis semua kelambunya dibakar.

Begitulah putaran hidup di dunia ini. Sketsa daripada cerita dan peribahasa
lama banyak membawa dan menterjemahkan kisah daripada kehidupan sebenar, Cuma kita tidak pernah mahu mengambil iktibar daripadanya. Yang lebih tragisnya ialah Melayu mudah lupa apa yang telah berlaku sepanjang sejarah.

Wahai saudara-saudaraku umat Islam dan Melayu, bangkitlah kamu semua daripada tidurmu yang diulit mimpi-mimpi yang lama. Bukalah mata kalian, lihatlah di sekelilingmu betapa selama 53 tahun ketuanan Melayu telah menjadi teras pemerintahan tanah warisan Melayu di Malaysia ini. Kini semuanya telah terhakis sedikit demi sedikit dan lama-kelamaan akan hilang terus ditelan oleh kerakusan tangan-tangan Islam dan Melayu sendiri. Islam dan Melayu adalah satu golongan yang menguasai majoriti populasi rakyat di Malaysia ini tetapi kerana perbezaan wadah perjuangan politik kita menjadi berpecah-belah.

Perpecahan Melayu: Apa Kesudahannya?

Orang Melayu kini saling bermusuhan dari segi politik dan paling tragis lagi kita sanggup bersekongkol dengan kaum dan penganut agama lain bagi menjatuhkan saudara seagama dan sebangsa. Alangkah sedihnya umat Islam dan Melayu berpecah. Apakah puncanya?

Sekurang-kurangnya ada tiga punca utama perpecahan Melayu. Pertama, kepemimpinan yang menerajui parti yang diwakili oleh Melayu gagal mencapai kata sepakat dalam hal-hal penting. Ada penulis yang menganggap orang Melayu tidak bijak berpolitik. Bahkan ada penulis blog yang menyatakan “Melayu itu bodoh politik”. Tidak seperti orang Cina dan India, orang Melayu berpecah sehingga ke peringkat akar-umbi, termasuk di kampung-kampung.

Peluang perniagaan juga dimonopoli oleh pihak tertentu. Jika bukan dari parti politik yang sama, walaupun sesama Melayu, peluang mendapat projek amat tipis. Ini sudah diamalkan sejak sekian lama. Parti pemerintah dikatakan lebih suka bersekongkol dengan peniaga bukan Melayu daripada orang Melayu sendiri.

Kedua, perpecahan Melayu dimulakan oleh para pemimpin Melayu sendiri. Para pemimpin amat mementingkan kedudukan masing-masing. Terdapat perebutan jawatan hatta di peringkat pemilihan ketua cawangan sekalipun. Mereka menggunakan apa sahaja, termasuk politik wang, untuk memenangi sesuatu jawatan. Akibatnya apabila mereka sudah berada di puncak kuasa, para pemimpin seperti ini akan menggunakan kuasa yang ada padanya untuk kepentingan diri sendiri.

Rasuah sudah menjadi barah. Kalau dahulu rasuah hanya berlaku di kalangan orang politik, tetapi hari ini rasuah sudah diamalkan oleh sesetengah pegawai kerajaan. Paling malang, rasuah ini bukan sahaja dilakukan oleh pentadbir peringkat tinggi, tetapi sudah menular di kalangan pegawai dan kakitangan biasa. Untuk mempermudahkan sesuatu urusan, apalagi untuk mempercepatkan bayaran tertentu, sesetengah pegawai tanpa segan silu meminta habuan mereka. Bagi mereka wang RM500 atau seribu ringgit sudah memadai untuk menampung duit minyak atau insuran kereta.

Ketiga, perpecahan Melayu paling banyak disebabkan oleh ketidakpuasan hati terhadap seseorang pemimpin atau parti, selain melibatkan faktor ideologi parti. Para pemimpin parti dianggap mewakili parti masing-masing. Tuduh-menuduh akan berlaku. Di pihak kerajaan, semua yang dibuat oleh pembangkang adalah salah. Di pihak pembangkang, semua yang dibuat oleh parti pemerintah tidak betul.

Pertikaian politik ini merebak ke peringkat akar-umbi. Disebabkan perkara ini, masing-masing menjadi renggang. Orang parti A tidak berminat dan bbiasanya mengelak untuk berkawan dengan orang parti B. Begitu juga sebaliknya. Mereka hidup dalam kelompok dan cara masing-masing. Masing-masing akan mencari alasan tersendiri. Faktor pegangan agama, ideologi parti, sikap terhadap orang lain dan kepentingan diri menjadi asas kepada hubungan sesama sendiri.

Perpecahan ini biasanya sampai ke peringkat keluarga. Ada yang isterinya menyokong parti A dan suaminya menyokong parti B. Ada juga keluarga A tidak sehaluan dengan keluarga B. Begitu juga juga dengan jiran tetangga.  Perpecahan bangsa Melayu telah melampaui bidang politik. Ia sudah masuk ke sempadan perniagaan, pentadbiran, pendidikan dan sosio-budaya.

Apakah senario politik negara ini dapat diharmonikan semula? Tentulah ia tidak semudah yang difikirkan. Malang sekali, jika ada satu pihak cuba untuk berbaik-baik dengan pihak yang lain, ia ditentang habis-habisan. Semua isu telah dipolitikkan. Hatta isu kemalangan jalanrayapun menjadi isu politik.

Malang sekali Melayu seakan takut dengan bangsa lain. Pernah satu ketika heboh dikatakan pihak polis telah mendera seorang tahanan perempuan Cina dengan  menyuruhnya melakukan ketuk-ketampi sambil berbogel. Hal ini mendapat bantahan keras orang Cina. Apabila dikatakan perempuan Cina itu seorang warganegara China, kerajaan terpaksa meminta maaf kepada kerajaan China di Beijing. Tiba-tiba seorang pemimpin kerajaan membuat pengakuan bahawa perempuan itu bukan perempuan Cina, tetapi seorang perempuan Melayu. Isu ini ditutup oleh media begitu sahaja. Tiada bantahan dibuat oleh orang Melayu, sedangkan isunya sama.

Sampai bilakah Melayu akan bersikap apologetik seperti ini? Apakah ini bukan petanda Melayu akan pupus 50 tahun daripada sekarang?

Akhir kata,  wahai saudara-saudaraku umat Islam dan Melayu, bangunlah dan fikirkan nasib yang bakal diharungi oleh anak-anak dan cucu-cucu kita di kemudian hari. Jangan sampai mereka menyumpah di kuburan kita kerana kesilapan yang kita lakukan hari ini.