Persoalan perkaitan di antara politik dan agama seringkali menjadi faktor percanggahan di antara para penganalisis politik dan para ilmuan agama. Ini kerana di dalam situasi semasa yang diselaputi oleh ketebalan fahaman sekularisme, seringkali kedengaran suara-suara sumbang yang mengagaskan pemisahan di antara politik dan agama.
Sejak bermula era kolonialisasi keatas negara kaum muslimin, fahaman pemisahan diantara agama dan politik menjadi semakin jelas kedengaran khususnya keatas para pimpinan tempatan yang terdidik diatas doktrin politik orientalis . Muhammad Asad (1980) di dalam karya nya yang berjudul “The principles of states and goverment in Islam” mengemukakan tesis betapa pemikiran umat Islam semakin condong kepada sekularisme dengan mengagungkan pemikiran-pemikiran politik yang terhasil akibat kekaguman kepada kebolehan penaakulan akal.
Islam secara teorinya merupakan sistem berkehidupan yang merangkumi pelbagai aspek kehidupan manusia baik dari segi ekonomi, sosial mahupun politik. Ia diwahyukan oleh ILLAHI bukan sekadar sebuah agama tetapi sebagai satu sistem ataupun cara hidup yang baik untuk manusia (Maududi: 1969). Analisis ini bukanlah sekadar andaian sahaja, tetapi turut dilengkapi oleh bukti-bukti yang sahih di mana Islam turut mengandungi elemen-elemen material seperti ekonomi, politik dan sosial. Sebagai contoh, didalam Islam umum sudah sedia maklum bahawa pemilikan harta peribadi adalah dibenarkan tetapi bersyarat iaitu dikenakan zakat yang bertujuan untuk membantu meningkatkan ekonomi masyarakat sekeliling. Namun, pasca perang dunia pertama menyaksikan penularan fahaman sekularisme hasil kerja intlek para orientalis yang menerobos ke dalam minda umat Islam lantaran kejatuhan sistem politik Islam global. Secara perlahan-lahan, umat Islam mula mempercayai doktrin pengasingan diantara agama dan politik . Buktinya, kita dapat melihat kemunculan beberapa kerajaan nasionalis dan sosialis di negeri umat Islam seperti Iraq yang diperintah oleh Parti Baath yang berpaksikan ideologi sosialis arab, Arab Saudi yang berpaksikan monarki konservatif dan Republik Rakyat Yamen yang suatu ketika dahulu berideologi marxisme.
Kemunculan pelbagai jenis pemerintahan di dalam kehidupan umat Islam ini adalah lantaran daripada racun orientalis yang sudah di indoktrinisasikan kedalam pemikiran uamt Islam. Syed Naquib (1985) menganalisis secara definitif bahawa, kebanyakan pucuk pimpinan negara umat Islam pasca kolonialisasi adalah terdiri daripada mereka yang berpendidikan sekular orientalis. Oleh kerana kerangka pemikiran pimpinan telah dijajah oleh idea-idea sekular, maka dengan suara yang lantang mereka turut mempertahankan pendirian pemisahan di antara agama dan politik. Jika ditelusuri di nusantara sendiri, polemik agama dan politik sudah tercetus sebelum kemerdekaan tanah-tanah jajahan kolonial, sebagai contoh ia dapat dirujuki melalui polemik diantara pemuka Islam
Esei ini bukanlah bertujuan untuk memperdebatkan penularan elemen-elemen sekularisme di dalam pemikiran politik umat Islam global pasca keruntuhan sistem khilafah Uthmaniah atau pertentangan tamadun diantara barat dan timur, tetapi lebih kepada menyelidik mengenai aplikasi Islam didalam politik Malaysia dimana terdapat pertentangan diantara pemikiran politik Islam dan sekular dari pelbagai sudut oleh para ahli politik Malaysia dan percanggahan pendapat akademik di antara intelektual mengenai aplikasi Islam dan politik didalam iklim politik Malaysia secara khususnya dan dunia Islam secara globalnya.
Sejarah Awal Kolonialisasi Minda Umat Islam
Revolusi industri yang melanda benua Eropah dikira sebagai salah satu faktor terbesar yang mempengaruhi kegiatan kolonialisasi keatas negara-negara umat Islam. Tuntutan keatas bahan mentah dan peluang ekonomi telah menyebabkan pihak kolonial berusaha mencari tanah jajahan yang diharapkan akan menjadi ruang kepada pemasaran bahan-bahan siap dan seterusnya membekalkan bahan-bahan mentah untuk kegunaan sektor perindustrian. Syed Hussein (1974) melalui analisisnya berpendapat, di samping menguasai tanah jajahan demi keperluan kepada aspek material, pihak kolonial dengan progresif berusaha menguasai minda anak-anak tanah jajahannya dengan mengindoktrinasi idea-idea politik yang dianuti mereka agar kepentingan mereka akan tetap terjaga hatta selepas pemergian mereka daripada benua yang dijajah.
“ The Colonial has indoctrinate the mind of indegenious in its colony to be obey with their needs and ideology especially a mouslem. One of their biggest vision is to make sure that there is no Islamic Resistance movement after their departure from its colony. To make sure that there is no somekind of Islamic political thought, the colonial administrative has prepared its own leadership with same attitude and ideology” (Syed Hussein: 1974)
Pernyataan ini menjelaskan betapa, pihak kolonial telah menyediakan tapak pemikiran jumud yang hampir kepada ideologi anutan mereka kepada pimpinan tempatan yang akan menggantikan mereka selepas kemerdekaan. Hasilnya, ramai di kalangan intelektual politik yang berpendidikan barat ketika itu memperakui betapa perlunya diadakan pemisahan diantara agama dan politik. Perkara seperti ini terjadi diseluruh bekas tanah jajahan kuasa-kuasa kolonial seperti di benua Afrika, Arab dan
akan diubah mengikut piawaian barat kerana pihak kolonial mahukan anak-anak bekas tanah jajahan berfikiran sama seperti apa yang mereka fikirkan. Di Malaysia, dapat dilihat betapa para pejuang-pejuang politik yang berteraskan Islam diharamkan seperti apa yang menimpa wadah politik Islam tanah air iaitu “Hizbul Muslimin”(HM) . HM telah diharamkan oleh pihak penjajah British melalui ordinan darurat 1948 di mana para jemaah pimpinan nya ditangkap dan seterusnya parti ini diharamkan kerana didakwa bersifat militan. Perkara yang sama juga terjadi kepada parti politik Islam
Iklim politik
Pasca kemerdekaan Tanah Melayu memperlihatkan kemunculan pelbagai jenis parti politik dengan pelbagai jenis ideologi seperti nasionalisme, sosialisme dan marxisme. Terdapat hanya segelintir parti politik yang berjuang diatas paksi Islam. Ini berikutan implikasi dari momokan British yang mengaitkan Islam dengan ekstrimis. Semenjak pasca kemerdekaan Tanah Melayu, hanya parti UMNO sahaja yang begitu dominan didalam pentas sosiopolitik
Secara teorinya aplikasi Islam dan politik di
Pengaruh Islam Di Dalam Politik
Islam pada dasarnya memainkan peranan yang besar di dalam pembentukan iklim politik di
Terdapat ramai intelektual politik
Akibat kontradiksi yang berlaku di dalam kepimpinan negara pasca merdeka, dimana berlaku pertembungan idea diantara golongan ulama dan para ahli politik berpendidikan barat, ramai di kalangan ulama telah keluar dari parti pemerintah dan menubuhkan sebuah parti Islam sebagai wadah memperjuangkan politik Islam (Kamarulnizam: 2003). Parti yang dimaksudkan ialah Parti Islam Semalaysia (PAS). Perjuangan politik Islam di Malaysia telah melalui pelbagai liku lantaran terpaksa bersaing dengan pelbagai pemikiran politik barat seperti liberalisme yang didukung oleh UMNO dan sosialisme yang didukung oleh Barisan sosialis. Namun, politik Islam mendapat sambutan yang menggalakan di negeri-negeri yang berpenduduk majoriti Melayu. Ini kerana terminologi Islam tidak dapat dipisahkan dari aspek budaya Melayu. Menurut Syed Naquib (1972), Islam dan Melayu tidak dapat dipisahkan kerana terdapat ikatan yang kuat diantara kedua-duanya dari segi budaya dan agama.
Penglibatan Islam didalam politik di
Era yang ketiga ialah pasca peristiwa 11 september 2003 . Arus kebangkitan Islam yang terjadi adalah lantaran dari kesedaran umat Islam secara global tentang betapa perlunya kembali kepada pemikiran politik Islam dan kesedaran bahawa Islam dan politik tidak dapat dipisahkan samasekali didalam kehidupan. Kemunculan kejayaan gerakan Islam seperti AKP di Turki, Hizbullah di Lebanon dan Hamas di Palestin serta kejayaan Ikhwanul Muslimin menguasai hampir separuh parlimen Mesir memberikan inspirasi kepada gerakan Islam di Malaysia (Maszlee: 2006).
Realiti Islam dan politik di Malaysia
Di dalam
Sistem politik di
Secara teorinya, pengistiharan tersebut adalah tidak benar sama-sekali, kerana ia bercanggah dengan prinsip Islam yang sebenar. Kerana perlembagaan
Aplikasi Islam didalam pentadbiran politik di
Perlaksanaan Islam yang lemah di
Jika dilihat secara ilmiah, peristiwa sebegini berlaku adalah kesan daripada kegagalan aplikasi Islam didalam iklim politik
Pertembungan idea sekular dan Islam di dalam politik
Sejak dari era kemerdekaan
Pertembungan yang dimaksudkan ialah kontradiksi di antara idea-idea politik dan aplikasinya didalam iklim politik
Turut tidak ketinggalan di dalam menerapkan islamisasi didalam iklim politik
Perlaksanaan ISA yang secara jelas terbukti bercanggah dengan Islam telah menimbulkan kontradiksi diantara para pendukung Islam dan pendukung politik sekular . Perlaksanaan undang-undang ini yang jelas bertentangan dengan aplikasi Islam telah menimbulkan bantahan oleh ramai ulama dari seluruh pelusuk dunia (Kamarulnizam: 2003). Secara logiknya, perlukah ISA dilaksanakan di sebuah negara yang mengaku mengamalkan prinsip Islam?. Perkara inilah yang menjadi perdebatan dikalangan intelektual dan sarjana berkenaan aplikasi Islam di Malaysia. Hujah yang jelas ialah, penghapusan ISA perlulah dilakukan kerana ia secara jelas bertentangan dengan prinsip perundangan Islam yang menolak sebarang ketidakadilan dan penganiayaan kepada para pesalah. Perkara ini sedikit sebanyak menjejaskan aplikasi Islam dan politik di
Secara telusnya, Islam di Malaysia tidak dilaksankan secara menyeluruh kerana masih terdapat ramai lagi pimpinan tematan yang tidak memahami prinsip politik di dalam Islam dan lebih terpesona dengan amalan politik barat yang sudah jelas tidak bertepatan dengan amalan Islam dan tidak mementingkan aspek moral didalam tatacara menguruskan negara.
Kesimpulan
Prinsip-prinsip Islam didalam politik sebenarnya telah dikambusi oleh idea-idea palsu sekularisme yang menjanjikan keharmonian, namun ironinya menimbulkan seribu satu kekalutan (Lukhman: 1998). Setiap usaha untuk memartabatkan Islam di Malaysia umumnya dan negara-negara Islam khususnya menerima tindak balas yang negatif daripada pendukung-pendukung ideologi sekularisme yang lain (Jamaie: 2005). Di Malaysia sendiri, walaupun terdapat beberapa usaha yang dilakukan oleh pihak pemerintah didalam memasukan elemen-elemen Islam ke dalam pentadbiran, hanyalah merupakan usaha-usaha dangkal, dimana prinsip sebenar Islam tidak digunapakai sebagai panduan didalam menjalankan pentadbiran negara. Prinsip-prinsip seperti Islam hadari, yang dilaksanakan adalah suatu idea politik sekular palsu yang dibaluti oleh label Islam demi untuk mendapatkan sokongan rakyat. Seharusnya, umat Islam patut kembali kepada ajaran Islam yang sebenar didalam memartabatkan maruah agama dari ditohmah oleh penganut lain.
Peristiwa-peristiwa seperti rancangan penubuhan IFC dan gejala sosial seperti murtad juga adalah hasil daripada implikasi menolak prinsip kesyumulan Islam. Pasca peristiwa 11 september 2003, memperlihatkan umat Islam ditindas dengan agressif oleh kuasa-kuasa besar dunia(Kamarulnizam: 2003). Apa yang dapat disimpulkan ialah, uamt Islam perlu kembali kepada ajaran-ajaran suci Islam dan mengaplikasikannya di dalam segenap aspek kehidupan agar maruah ummah dapat ditegakkan kembali dari penghinaan yang diterima selama ini.
Catatan
1) Dari sudut pensejarahan kontemporari, permulaan kemasukan doktrin sekularisme di Negara-negara umat Islam ialah selepas kejatuhan system khalifah Uthmaniyyah pada tahun 1928 akibat kekalahan yang dialami pasca perang dunia pertama dan pemberontakan serta pengambilalihan kuasa pemerintahan oleh golongan Turki muda yang diketuai oleh Jeneral Mustafa Kamal Attarturk. Walaupun dicatatkan sebelum peristiwa tersebut, sudah banyak tanahair umat Islam khususnya di nusantara yang dijajah oleh pihak kolonial, namun para saintis politik bersepakat menyatakan tarikh kejatuhan sistem khalifah Uthmaniyyah sebagai tanda bermulanya penyebaran doktrin politik orientalis di seluruh dunia Islam khususnya di Timur Tengah. Maududi (1969) di dalam karyanya yang berjudul “Teori Politik Islam” menegaskan bahawa kemasukan proses doktrin politik sekular telah menyebabkan umat Islam berada di dalam keadaan lemah dan berpuak-puak sehingga merugikan umat sendiri. Sebagai contoh, hasil daripada penjajahan minda umat Islam akibat proses kolonialisasi, terdapat sebilangan umat Islam yang beranggapan penting nya pemisahan diantara agama dan politik melalui doktrin politik seperti nasionalisme dan liberalisme bahkan terdapat sebilangan ideologi politik yang menggalakan penyingkiran agama di dalam aspek kehidupan iaitu marxisme. Perkara ini mendorong umat menjadi atheis dan menolak peranan agama di dalam aspek kehidupan.
2) Kebanyakan ideologi barat samada sosialisme, liberalisme, nasionalisme mahupun marxisme menyokong kepada pengasingan diantara agama dan politik. Sebagai contoh, pelopor fahaman marxisme yang terkemuka Karl Marx dengan konsistennya menyarankan penghapusan peranan agama didalam kehidupan seharian. Didalam karya nya yang terkemuka “Communist Manifesto” beliau menyatakan betapa agama mengongkong minda manusia dengan peraturan-peraturan yang disifatkan membataskan kreativiti manusia. Melalui analisis dangkal ini, beliau menyimpulkan bahawa agama seperti gam yang mengikat semua manusia dengan peraturan-peraturan yang kuno dan kolot serta menyatakan bahawa agama adalah candu kepada masyarakat. Ini bermaksud, dengan peranan agama didalam politik manusia akan gagal mengaplikasikan kreativiti penaakulan minda ketahap yang maksimum lantaran beliau mengandaikan bahawa dengan adanya peranan agama di dalam politik, maka konsep penaakulan akal akan terbatas dimana segala aspek perlu dijalankan dengan batasan agama. Ramai di antara sarjana Islam yang menolak fahaman marxisme seperti Al-Qardawi yang menyatakan didalam bukunya “Fiqh Daulah Menurut Perspektif Islam” bahawa fahaman marxisme adalah berdasarkan kepada analisis yang sempit dan dangkal oleh orang yang kecewa dengan agama kristian. Namun, impak daripada fahaman marxisme telah meracuni minda sebilangan besar umat Islam seperti di tanah bekas USSR dan sebahagian besar pimpinan politik di negara umat Islam seperti Gamal Abdel Nasser yang memperkenalkan sosialisme versi Islam atau konsep “Istrakiyyah Islamiyyah” yang ternyata cedukan idea sosialisme barat yang sekular dan akhirnya gagal di dalam perang 6 hari diantara Israel dan Mesir dibawah Anwar Sadat (Lukhman: 0000)
3) Polemik di antara M Natsir yang ketika itu sama-sama ditahan di penjara bersama Sukarno jelas membuktikan betapa pemikiran pimpinan umat Islam dijajahi idea secular. Peristiwa ini dirakamkan melalui beberapa dialog melalui buku di antara M Natsir yang bertegas mahukan negara Islam sebagai bentuk negara
4) Hizbul Muslimin merupakan parti politik Islam yang pertama di Tanah Melayu pasca perang dunia kedua. Dari aspek pensejarahan, Hizbul Muslimin diasaskan oleh Ustaz Abu Bakar Al-Baqir yang merupakan mudir (Pengetua) di Maahad Ehya As-Syariff di Gunung Semanggol. Hizbul Muslimin (HM) dianggotai oleh para ulama-ulama yang berpendidikan Arab dan mendapat sambutan yang meluas dari kalangan kaum melayu yang mendapat pendidikan Arab dan mempunyai kesedaran Islam yang tinggi. Sebagai parti yang berteraskan Islam, HM memulakan manifesto politik nya dengan mengajak orang ramai kembali kepada Islam dan mengagaskan penubuhan negara yang bakal merdeka berteraskan prinsip negara Islam. Namun, pihak British yang mengklasifikasikan HM sebagai militan kerana sifat radikal pimpinan HM yang megamalkan polisi untuk tidak berkerjasama dengan British (Maksud radikal di sini bukanlah bersifat ekstrimis tetapi lebih kepada berkeras dengan pendirian Islam yang jitu). Namun, HM tidak bertahan lama apabila ramai pimpinan nya seperti Abu Bakar Baqir ditahan dibawah “Emergency Ordinance 1948” atas tuduhan bersifat militan dan berniat menjatuhkan kerajaan penjajah (Qassim: 1994). Walaupun mendapat sokongan majoriti etnik melayu luar bandar, tetapi HM secara realitinya dikritik oleh para politikus melayu yang berpendidikan Inggeris kerana dianggap menyaingi pengaruh mereka terutama nya UMNO. Perkara ini dapat dibuktikan melalui kenyaatan Onn Jaafar yang menyatakan akan ada “Dangerous From the Mountain” yang akan memberikan ancaman kepada komuniti iaitu ia ditujukan kepada pengaruh HM yang dilihat akan menyaingi populariti UMNO (Nik Anuar: 1999).
5) Peristiwa yang dimaksudkan ialah cadangan Presiden UMNO dan bendaharinya untuk memulakan penjualan loteri dengan tujuan mengumpul dana parti untuk menghadapi pilihanraya dan sekaligus menjadikan ia sebagai modal memajukan ekonomi Melayu (Jamaie: 2005). Pendirian Presiden UMNO yang ketika itu Tunku Abd Rahman yang terlalu bercorak liberal dan menceduk elemen-elemen British didalam pentadbiran nya turut mengundang kemarahan golongan ulama di dalam UMNO. Implikasi dari peristiwa ini ialah penubuhan Parti Islam SeTanah Melayu (PAS) di Pulau Pinang pada tahun 1951. Kemudian nya PAS menjadi saingan yang terdekat kepada UMNO serta memulakan polemik politik Islam dan barat di
6) Dr Burhanuddin Al-Helmy merupakan Yang Dipertua Part Islam Semalaysia yang ketiga dan merupaka bekas ahli parlimen bagi kawasan Terengganu tengah. Beliau pernah ditahan dibawah ISA pada tahun 1964 ketika kemuncak konfrontasi diantara Malaysia dan Indonesia dan beliau juga merupakan pejuang Islam yang konsisten di dalam memperjuangkan kearah memartabat Islam di Malaysia dan nusantara. Manakala Professor Zulkiflee Mohammad merupakan Timbalan Yang Dipertua PAS ketika dizaman Dr Burhannuddin memimpin PAS. Beliau juga merupakan ahli parlimen bagi kawasan bachok di Parlimen
7) Peristiwa 11 September 2003 merupakan titik jelas di dalam permusuhan politik diantara Islam dan Kristian dimana berlaku serangan keatas bangunan pusat perdagangan Amerika di
Liberalisme merupakan asas kepada pentadbiran
No comments:
Post a Comment